Brainstorming, spørgsmål og møder
Kender du mon nogen, der tilsyneladende har det fint med udfordringer og præstationer?
Måske siger de noget i retning af:
- ”Jeg elsker brainstorming! Intet giver mig mere energi end at være i et rum fyldt med mennesker, der råber deres ideer ud! Og ingen ideer er dumme. Alt er velkomment!”
- ”Hvis der er noget, jeg ikke forstår, spørger jeg bare. Der findes ingen dumme spørgsmål, for andre mennesker undrer sig sikkert over det samme som mig. Derfor tør jeg godt spørge.”
- ”Jeg foretrækker møder og events ansigt til ansigt. Det personlige præg er altid det bedste og mest levende og ærlige.”
Selvfølgelig kan der være millioner af mennesker på millioner af arbejdspladser derude, som er enige i disse udsagn.
Men ikke dig, hvis dit arbejde gør dig nervøs.
Måske har du det mere sådan her:
- Brainstorming-sessioner kan få dig til at lukke i som en østers, i håb om at ingen vil bede dig om at give din mening til kende om en andens idé, endsige at fortælle de andre om en af dine egne ideer.
- At stille spørgsmål er angstprovokerende. Ethvert spørgsmål er som at løbe en stor risiko.
Alle de andre kender sikkert svaret, for ellers ville en anden nok have spurgt. - Hvad angår møder ansigt-til-ansigt, telekonferencer og webkameraer, foretrækker du langt hellere e-mails og tekstbeskeder.
Der er mange “hvad nu hvis’er.”
Nylige undersøgelser viser, at SMS-beskeder er de flestes primære og foretrukne måde at kommunikere på.
Hvis du er socialt nervøs på arbejdet, kan dét at mødes ansigt til ansigt eller til en web-konference føles direkte farligt.
Hvad hvis de ser dig rødme i det øjeblik, nogen siger dit navn?
Hvad hvis de bemærker, at du sveder meget, mens du er i gang med at forklare dit indlæg?
Eller hvad hvis du bliver helt hul og tom, og pludselig ikke engang kan huske dit eget navn!
Desværre muliggør de teknologiske “fremskridt” kun undgående adfærd – og suger livet ud af udvikling af sociale færdigheder for dem, der er mest udsat for social angst.
Heldigvis er der noget at gøre ved det.
Her er mit tilbud til dig:
- Tænk, hvis du kunne slippe for ovennævnte ubehagelige og blokerende symptomer!
- Hvad hvis du kunne være fri for frygt på dit arbejde?
Hvordan ville det påvirke din karriere og dit familieliv? - Og hvad hvis du frit ville være i stand til at udtrykke dig selv fuldt og helt?
Hvordan ville det ændre din arbejdssituation og dine karriere-muligheder?
Ville det give dig større sandsynlighed for at få succes?
Du kan godt.
Du vil gerne.
Men du skal bare finde ud af hvordan.
En livsændrende rejse
Når du begynder din egen rejse til at komme over din angst på arbejdet, er der 3 vigtige trin, du skal tage:
- Afklar din motivation. Overvej, hvorfor du vil ændre dig.
Er det for at fremme karrieren?
Eller beholde dit job?
Eller finde et nyt arbejde?
Eller for at forbedre dit helbred og familieliv? - Kortlæg dine angstsymptomer og brug dem til at lægge planen til forandring. Til at finde ind til årsagerne til symptomerne.
Du skal med stor sandsynlighed gå UD af den ”dør”, du kom ind ad.
Symptomerne er kroppens måle-redskaber – ligesom brandalarmklokken også ”kun” advarer om, at der er ildebrand et (andet) sted. - Bliv dygtig til at mestre adrenalin-kontrol-teknikken.
Baseret på videnskabelige principper for biofeedback, kan du lære at surfe på adrenalinbølgen, i stedet for at blive trukket ned af dens understrøm.
Når du øver dig i at gøre det rigtige, vil du med tiden være i stand til at bruge selvreguleringsteknikker til at afbryde dine angstreaktioner inden for få sekunder.
Men det kræver både træning og opmærksomhed, præcision og gentagelse.
Du skal skabe nye vaner, som vil gøre dig i stand til at bruge adrenalin-energi-strømmen til at blive aktiv, produktiv og udtryksfuld på arbejdet.
Måske skal der også arbejdes med nogle chok og traumer fra tidligere, for at opløse gamle blokeringer.
Imidlertid vil dit personlige arbejde med dine overbevisninger og gamle vaner i forbindelse med din angst give dig et nyt og mere roligt og rigt arbejdsliv, som helt sikkert vil smitte positivt af på resten af din tilværelse.