Spring til indhold
Hjem » Fra frygt for bedømmelse til social robusthed: Opløsning af skolevægring

Fra frygt for bedømmelse til social robusthed: Opløsning af skolevægring

Social angst: Hjælp dit barn ud af skolevægring

Når frygten for at blive vurderet af klassekammerater bliver så overvældende, at eleven trækker sig og udvikler skolevægring, står mange forældre magtesløse.
Men barnets reaktion er et dybtfølt svar fra barnets nervesystem, som tolker det sociale miljø i skolen som potentielt farligt eller ydmygende.
Vi må forstå, at denne frygt ikke er rationel trods, men snarere et tegn på, at traumatiske minder er indkodet i hjernens alarmsystem.

Her kommer en lidt teknisk forklaring på hvordan det foregår.

Den neurobiologiske fange: Frygt for socialt tab

Traumatisk indkodning af minder sker, når fire kriterier er opfyldt (EMLI). I sociale situationer er to aspekter særligt fremtrædende:

Betydning og utilgængelighed

1) Selve begivenheden, som 2) har en betydning (Meaning) af hændelsen er afgørende. For et barn er truslen om social isolation, ydmygelse eller tab af anseelse en reel trussel om tab af tilknytning. 3) Tab af tilknytning eller Abandonment (forladthed) er dybt forankret i vores underbevidsthed som en Unconditioned Threat Stimuli (UTS). Selvom lærere forsøger at skabe et fællesskab, kan barnets oplevelse af at være 4) ude af stand til at slippe væk fra den sociale vurdering (Inescapability) medføre, at situationen indkodes som et traume i Amygdala.

Denne indkodning skaber Potentiering, hvor AMPA-receptorer, som modtager signalstoffet Glutamate (som er aktiverende for neuronerne), kommer i et større antal på neuronernes overflade. Dette sikrer, at hukommelsen hurtigt aktiveres, hver gang en social stimulus (fx øjenkontakt eller spørgsmål) opfattes som en trussel, hvilket resulterer i den lammende sociale angst.

Havening: Opløsning af den indkodede skam og skolefobi

Havening Techniques® tilbyder en psykosensorisk vej til at afbryde denne traumatiske løkke.
Kernen i metoden er brugen af rolig, blid berøring, kendt som Havening Touch®.

Denne berøring har en transformerende effekt, da den i barnets hjerne skaber langsomme, lavfrekvente hjernebølger kaldet Delta Bølger. Disse bølger er normalt forbundet med dyb søvn (Slow Wave Sleep), og i vågen tilstand signalerer de dyb sikkerhed tildet  Limbiske System. Samtidig frigives beroligende neurokemikalier som Serotonin (forbedrer humøret), GABA (en hæmmende neurotransmitter, der regulerer neuronstimulering) og Oxytocin (forbundet med social tryghed).

Denne bio-kemiske og bio-elektriske proces fører til Depotentiering. Dette er en proces, hvor enzymet Calcineurin fjerner fosfatmolekylerne fra AMPA-receptorerne, hvilket tillader dem at blive permanent fjernet fra neuronoverfladen. Uden de følelsesmæssigt forankrede receptorer kan mindet om sociale nederlag ikke længere udløse social angst.

Byg social robusthed

Mens Event Havening (EH) kan bruges til at fjerne ladningen fra specifikke, isolerede hændelser (fx én pinlig erindring), er Transpirational Havening (TH) ideel til at opløse netværket af gentagne ubehagelige følelser såsom skam, skyld eller frygt for bedømmelse, der er akkumuleret over tid.

For at give barnet den selvtillid og det mod, der skal til for at vende tilbage til skolen, er det afgørende  at arbejde med Growth Havening.

  • Affirmational Havening (AH): Bruges til at forstærke positive egenskaber. Barnet gentager positive ord (fx “Jeg er værdifuld,” “Jeg er stærk,” “Jeg er kompetent”), mens der anvendes Havening Touch. Dette konsoliderer de positive tanker i hjernens langtidshukommelse på samme måde som under dyb søvn.
  • If-firmational Havening (IH): Er en bro, når barnet har modstand mod positive udsagn. Det begynder med tvivlsspørgsmål, der åbner for muligheden for forandring. For eksempel: “Hvad nu hvis jeg kan mærke ro, når jeg taler med andre?” eller “Hvad nu hvis jeg er bedre, end jeg har fortalt mig selv?”. Dette hjælper med at reducere modstanden og gør Affirmational Havening autentisk.

Ovenstående teknikker hjælper med at skabe et mere robust Landskab i hjernen, hvilket øger barnets evne til at skabe modstandskraft.

Den gradvise vej tilbage fra skolevægring

Løsningen ligger i en målrettet indsats, der kombinerer følelsesmæssig fjernelse af angst. Når den emotionelle ladning er fjernet fra frygten for bedømmelse, er næste skridt at arbejde med gradvis eksponering for at genopbygge positive erfaringer i skolen.

Outcome Havening (OH-Future) kan bruges til at visualisere en vellykket fremtidig situation i skolen. Ved at mentalt øve sociale situationer – og forestille sig, hvordan udfordringer håndteres ressourcefuldt – mens Havening Touch anvendes, hjælpes barnet med at installere de neurale netværk for succes og selvkontrol. Dette modvirker følelsen af hjælpeløshed.

Denne holistiske tilgang sikrer, at barnet ikke kun tvinges tilbage i frygten, men rustes indefra til at møde sociale situationer med indre ro og selvsikkerhed. Dermed kan man komme skolefobi til livs.

Gør noget i dag: Opløs frygten for bedømmelse

Hvis dit barn lider af skolevægring på grund af social angst, er det muligt at ændre deres indre landskab permanent. Havening Techniques® er et effektivt værktøj, der fokuserer på de neurobiologiske mekanismer, der fastholder frygten, og giver dit barn den nødvendige modstandskraft til at trives socialt.

Lad os sammen sikre, at skolen igen bliver et sted for læring og glæde, ikke frygt og bedømmelse.

Kontakt mig nu for at begynde rejsen mod et tryggere skolevægring-frit liv.


Se også andre artikler om dette emne på:

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/skolevaegring-naar-separationsangst-oedelaegger-jeres-morgenrutine/

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/saadan-bryder-du-moenstret-af-skolevaegring-med-havening/

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/naar-skolen-er-utryg-havening-mod-skolevaegring-efter-mobning/

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/stop-morgenens-angst-og-skolevaegring-med-havening/

https://www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/boern-angst-skolevaegring-og-samfundets-pris/

https://www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/hvordan-havening-kan-oploese-skolevaegring-efter-nederlag-og-pres/


Havening, skolevægring, skolefobi, socialangst, robusthed, modstandskraft