Når maven siger fra: Forståelse af skoleangst
For alt for mange familier er morgenen blevet et mareridt.
Mavepine, kvalme og tårer er kroppens tydelige alarmklokke, der råber, at den frygter skolen.
Denne tilstand, ofte omtalt som skolevægring, er ikke et udtryk for trods, men snarere en dyb, fysiologisk reaktion på, at hjernen opfatter skolens miljø som utrygt eller truende.
Den indkodede frygt i Amydgala
Angst og overlevelsesadfærd styres fra Limbiske System i hjernen, hvor Amygdala er central.
Når et barn gentagne gange oplever stress eller frygt i forbindelse med skolen – det kan være alt fra mobning, social usikkerhed, til faglige krav – indkodes denne fare som et traume.
Hjernen lærer hurtigt.
Denne traumatiske indkodning sker, når fire kriterier er opfyldt (E.M.L.I.), hvoraf følelsen af at være fanget eller uden kontrol (Inescapability) er særligt kritisk for børn, der føler sig magtesløse.
Mavepine og andre fysiske symptomer er somato-sensoriske komponenter (Somatosensory) af den traumatiske erindring (CASE), som er kropslige fornemmelser, der er blevet linket til den frygtede begivenhed. Angst aktiverer Amygdala og udløser stress-neuro-kemikalier, som Noradrenalin og Cortisol, hvilket sætter kroppen i kamp-eller-flugt-beredskab og kan skabe kronisk stress.
Den trygge havn: Havening Techniques®
Havening Techniques® er en banebrydende psykosensorisk metode, der bruger sanser – i dette tilfælde blid berøring – til at påvirke hjernens funktion og ændre, hvordan vi tænker, føler og handler. Ved at anvende den beroligende Havening Touch på områder som ansigt, arme og håndflader, skabes en følelse af sikkerhed (Haven).
Havening Touch fungerer som et elektrosøtisk redskab (electroceutical), der internt genererer langsomme hjernebølger kaldet Delta Bølger.
Delta Bølger er afgørende, fordi de:
- Signalerer sikkerhed i nervesystemet.
- Frigiver beroligende stoffer som Serotonin (positiv påvirkning af humør), GABA (regulerer stimulering af neuroner og virker beroligende) og Oxytocin (forbundet med social tryghed).
- Sætter gang i Depotentiation, en proces hvor de AMPA-receptorer, der fastholder den traumatiske angst i Amygdala, permanent fjernes fra neuron-overfladen.
Når disse receptorer fjernes, afkobles den smertefulde følelse fra hukommelsen. Barnet kan huske, at skolen har været svær, men uden den lammende følelsesmæssige morgenangst og mavepine.
Skab en forudsigelig og beroligende morgenrutine
For at overkomme skolevægring er det nødvendigt at arbejde både med clearing (afklaring) af den traumatiske indkodning og growth (vækst) i form af øget modstandskraft. Rolige morgenrutiner handler om at genoprette barnets kontrol og bygge et Resilient Landscape (robust landskab).
Hvordan man former (landskaber) hjernen i morgentimerne
Fokus skal være på forudsigelighed og følelsesmæssig anerkendelse, hvilket modvirker følelsen af hjælpeløshed.
- Anerkendelse uden pres: Start dagen med at bekræfte barnets følelser. I stedet for at forsøge at tale barnet fra frygten, kan Transpirational Havening (TH) bruges til at opløse kroniske emotionelle tilstande som stress eller frygt. Barnet kan gentage ordet for følelsen (“Bange… bange…”), mens berøringen beroliger systemet.
- Ro og gentagelse: Undgå hastværk, da dette øger Cortisol-niveauet. Havening kan læres som et selvhjælpsredskab (Self-Havening), hvor barnet selv kan anvende blid berøring på armene eller hænderne under morgenrutinen for at skabe ro.
- Fremtidssikring med ord: Når barnet er roligt, kan Growth Havening teknikker anvendes. Hvis barnet tvivler på, at dagen kan blive god, kan If-firmational Havening (IH) benyttes, som bygger bro over tvivlen ved at stille spørgsmål:
- “Hvad nu hvis jeg kan mærke ro, når jeg kommer ind i klassen?”.
- “Hvad nu hvis det er muligt, at min mave har det bedre?”.
- Planlægning og kontrol: Inddrag barnet i små, overskuelige planlægningsskridt for dagen. Dette genopretter oplevelsen af kontrol, som er essentiel for at opløse den traumatiske indkodning.
Vejen ud af skoleangst
Selvom både hjemmets og skolens rammer gøres trygge, er terapeutisk støtte nødvendig for at frakoble de traumatiske minder permanent. Selvhjælp er effektivt, men ved alvorlig skolevægring anbefales det at arbejde med en certificeret Havening behandler.
Outcome havening for en ny start
Outcome Havening (OH) kan anvendes til at visualisere et ønsket, positivt resultat for fremtidige begivenheder (OH-Future). Ved at visualisere en rolig og vellykket ankomst til skolen – mens Havening Touch anvendes – konsolideres det nye, positive mentale billede i hjernen, som var det dyb søvn (Slow Wave Sleep). Dette hjælper barnet med at opbygge de neurale netværk, der er nødvendige for at håndtere udfordringer ressourcefuldt.
Lad os sammen opløse skolevægring
Skoleangst er et problem, der succesfuldt kan behandles. Ved at forstå, at mavepine og gråd er fysiologiske signaler (alarmklokke) fra et overbelastet nervesystem, kan vi skabe et skifte.
Havening Techniques® tilbyder en hurtig og skånsom måde at fjerne den følelsesmæssige ladning, der driver skolevægring, og hjælper barnet med at genopdage, at skolen faktisk kan være et sikkert sted.
Er du klar til at hjælpe dit barn med at finde roen igen?
Kontakt mig nu for at aftale et tidspunkt for en uforpligtende afklarende samtale, og lad os tage det første skridt mod en tryggere skolehverdag.
Vedrørende skolevægring se også:
www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/saadan-bryder-du-moenstret-af-skolevaegring-med-havening/
www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/boern-angst-skolevaegring-og-samfundets-pris/
Havening, skolevægring, skoleangst, depotentiation, mavepine, tryghed