Fra frygt til frirum: Havening for børn med skolevægring
Når et barn oplever gentagne nederlag og et konstant pres i skolen, kan resultatet være lammende angst, som kulminerer i skolevægring.
Dette fænomen er mere end blot skulk; det er et overvældende psykologisk svar, hvor skolen opfattes som en trussel mod barnets velbefindende eller overlevelse.
Ubehandlede emotionelle sår kan skabe langvarig lidelse resten af livet.
Når skolen bliver en trussel: Hjernens alarmtilstand
Denne artikel er en lille smule teknisk og videnskabelig i relation til hjernen og Havening.
Hjernen, og især det gamle system kaldet det Limbiske System, spiller en afgørende rolle i følelser og overlevelsesadfærd.
Den indkodede frygt
Amygdala, som er en del af dette system, er designet til at reagere på fare ved at udløse overlevelsesreaktioner som kamp, flugt, frys eller defensivt raseri.
Gentagne negative oplevelser — enten pludselige og voldsomme eller drypvist over lang tid — kan blive traumatisk indkodet i amygdalaen. Denne indkodning sker, når fire kriterier er opfyldt: 1) selve hændelsen (Event), 2) fortolkningen af hændelsen (Meaning), 3) hjernens tilstand (Landscape) og 4) oplevelsen af at være fanget og ikke kunne slippe væk (Inescapability).
Vedvarende pres og nederlag skaber en sårbar Landscape (landskab). I denne tilstand kan AMPA-receptorer, som modtager signalstoffet Glutamate, komme frem i større antal på overfladen af neuronerne i amygdalaen, hvilket er kendt som Potentiation. Denne proces sikrer, at hukommelsen er immutable (uforanderlig), hvilket betyder, at selv små påmindelser (stimuli) i skolehverdagen lynhurtigt kan udløse den traumatiske respons, og angsten fortsætter.
Havening: Genoprettelse af tryghed og sikkerhed
Havening Techniques® er en psykosensorisk behandlingsform, der bruger sensorisk input (berøring) til at ændre tanke, humør og adfærd.
Ordet Havening betyder at sætte i et sikkert sted – en haven (havn).
Når barnet husker den frygtskabende oplevelse, aktiveres amygdalaen. I dette øjeblik kan terapeutisk berøring, kendt som Havening Touch®, anvendes. Berøringen er blid og beroligende og påføres typisk arme, ansigt og håndflader.
Hvad er Havening Touch?
Denne berøring har en transformerende effekt, da den internt skaber Delta Bølger i hjernen. Disse langsomme, lavfrekvente hjernebølger (0.5-4 Hz) signalerer sikkerhed og muligheden for at undslippe.
Den bio-kemiske opløsning:
- Havening Touch medfører frigivelse af beroligende neurokemikalier som Serotonin (som påvirker humøret positivt), Oxytocin (krammehormonet forbundet med social bonding) og GABA (som regulerer neuronernes stimulering).
- Disse processer fører til Depotentiation, hvilket er det modsatte af indkodning. Depotentiation forstyrrer den vej, der blev lagt i amygdala under den traumatiske hændelse.
- Specifikt fjernes AMPA-receptorerne permanent fra overfladen af neuronen, hvilket gøres muligt, når et enzym kaldet Calcineurin fjerner fosfatmolekylerne (Dephosphorylation).
Når de følelsesmæssigt ladede receptorer er væk, kan hukommelsen genkaldes uden den negative følelsesmæssige respons, og barnet kan huske, hvad der skete, men uden at føle sig dårligt tilpas.
En strategisk vej ud af krisen
Løsningen på skolevægring ligger i en flerstrenget indsats. Samarbejde mellem forældre, skole og en fagperson (uddannet coach i Havening) er fundamentalt for at skabe et sikkert miljø.
Havening-tilgangen giver mulighed for at arbejde med barnets angst uafhængigt af skolens specifikke detaljer (content-free), hvis barnet ikke ønsker at dele dem.
Små, realistiske delmål er afgørende for gradvis tilbagevenden.
- Først skal de mest ubehagelige følelser og amygdala-baserede lidelser behandles, så barnet får calmness (ro).
Event Havening (EH) kan bruges til at fjerne indkodningen af specifikke, isolerede hændelser af nederlag.
Transpirational Havening (TH) er nyttig til at afbøde kroniske emotionelle tilstande og opløse netværk af minder forbundet med den samme følelse, såsom frygt for nederlag. - Brug Outcome Havening (OH) til at omskrive hukommelsen og give barnet en følelse af magt og kontrol i den tidligere frygtede situation.
- Anvend forstyrrelses-teknikker (som at tælle baglæns eller synge sange) samtidig med Havening Touch for at forhindre, at den emotionelle hukommelse kontinuerligt aktiverer amygdala.
Processen med gradvis tilbagevenden bør sikre, at barnet konstant føler sig i kontrol, hvilket direkte modvirker den indkodede følelse af at være fanget (Inescapability).
Styrk fremtiden og modstandskraften
Når clearing (fjernelse af traumer) er sket, er det vigtigt at fokusere på growth (vækst). Dette opnås gennem Havening Techniques, der styrker barnets resilience (modstandskraft).
Affirmational Havening (AH) og Hopeful Havening (HH) hjælper med at etablere og forstærke positive egenskaber og troen på en bedre fremtid.
Man kan synge positive ord højt, mens man anvender Havening Touch. Dette forstærker positive tanker og følelser, da Delta Bølger under Havening kan konsolidere nye minder i hjernen på en lignende måde som under dyb søvn.
If-firmational Havening (IH) er nyttig, hvis barnet tvivler på de positive udsagn, ved at starte med spørgsmål som: “Hvad nu hvis jeg er i stand til at lære dette?”. Denne tilgang hjælper med at landscape (landskabe) hjernen mod større modstandskraft.
Denne proces giver barnet ejerskab over sit eget velbefindende, hvilket er en nøgle til at komme sig over skolevægring.
Vejen frem og den sidste skolevægring
Hvis du er forælder til et barn, der kæmper med skolevægring, skal du vide, at I ikke behøver at kæmpe alene.
Havening Techniques® tilbyder en hurtig og skånsom vej til at fjerne den følelsesmæssige smerte, der er forbundet med nederlag og frygt.
Tag det første skridt mod at genskabe skolens tryghed og dit barns tro på sig selv.
Kontakt mig i dag for at aftale et tidspunkt for en uforpligtende samtale, og lad os sammen planlægge vejen tilbage til skolen.
Se også andre artikler om dette emne på:
www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/saadan-bryder-du-moenstret-af-skolevaegring-med-havening/
www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/stop-morgenens-angst-og-skolevaegring-med-havening/
https://www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/boern-angst-skolevaegring-og-samfundets-pris/
Havening, skolevægring, angst, tryghed, skolefobi