Spring til indhold
Hjem » Når skolen er utryg: Havening mod skolevægring efter mobning

Når skolen er utryg: Havening mod skolevægring efter mobning

Opløs utrygheden: Den transformerende kraft af Havening ved skolevægring

Mobning er en voldsom oplevelse, der river fundamentet for barnets tryghed væk.
For det barn, der har været offer for gentagne overgreb eller social udelukkelse, bliver skolen synonym med fare og smerte.
Denne dybe frygt manifesterer sig ofte som skolevægring.
Det er ikke et tegn på trods, men en neurobiologisk overlevelsesrespons, hvor barnets hjerne desperat forsøger at undgå det truede miljø.

Vi skal huske, at selv tilsyneladende neutrale eller positive situationer kan være traumatiserende, da oplevelsen afhænger af personen og de tidligere erfaringer. Hvis barnet føler, at der ingen vej er ud, skabes en traumatisk situation.

Den neurobiologiske baggrund: Når skam indkodes

Traumer er indkodet i Amygdala, som er en del af hjernens ældgamle Limbiske System.
Amygdala reagerer på fare ved at udløse kamp, flugt, fastfrysning eller forsvarende vrede.

Traumatisk indkodning af et minde er baseret på fire kriterier (EMLI): Event (hændelsen), Meaning (betydningen), Landscape (landskabet) og Inescapability (ingen mulighed for flugt).

Mobning og tilknytningsfrygt

I tilfælde af mobning er Meaning ofte knyttet til truslen om tab af social anseelse eller tilknytning (Abandonment). Frygten for tab af tilknytning er en Unconditioned Threat Stimuli (UTS), en frygt, der er indkodet i vores underbevidsthed.

Når barnet konstant er under social observation og pres, og ikke kan undslippe (kriteriet Inescapability), sker Potentiation. Dette betyder, at AMPA receptors – som modtager det “giftige” signalstof Glutamate – kommer i større antal på overfladen af neuronerne i Amygdala. Resultatet er, at synapsen bliver stærkere, og selv små påmindelser (Context eller Complex Content) fra skolen lynhurtigt kan udløse den traumatiske respons.

Havening: Afbrydelse af alarmsignalet

Havening Techniques® er en psykosensorisk metode, der bruger sanselig input (berøring) til at ændre tanker, humør og adfærd. Kernen i dette er Havening Touch®.

Den beroligende berøring

Havening Touch® er en blid, beroligende berøring, der typisk påføres ansigt, arme og håndflader. Denne berøring genererer internt Delta Bølger i hjernen. Delta Bølger er langsomme hjernebølger, der signalerer dyb sikkerhed til det  Limbiske System.

Havening Touch fører til frigivelse af beroligende neurokemikalier:

  • Serotonin (påvirker humør positivt).
  • Oxytocin (kaldes også ‘krammehormonet’ og er forbundet med social tryghed).
  • GABA (en hæmmende neurotransmitter, der reducerer neuronal ophidselse).

Disse processer medfører Depotentiation, hvor enzymet Calcineurin fjerner fosfatmolekyler fra de aktiverede AMPA receptors (Dephosphorylation). Receptorerne fjernes permanent fra neuronens overflade, hvilket afbryder den vej, der blev lagt under traumatiseringen. Angsten fjernes, selvom mindet om mobning stadig kan huskes, men nu uden den negative følelsesmæssige tilknytning.

Oplev kontrol: Genopbygning og skolevægring

Løsningen på skolevægring efter mobning kræver en todelt tilgang: Rensning af den traumatiske indkodning og vækst for at opbygge modstandskraft.

1. Clearing (rensning) af traumer og følelser:

  • Event Havening (EH) kan bruges til at fjerne ladningen fra specifikke, isolerede hændelser af mobning.
  • Transpirational Havening (TH) er ideel til at behandle den kroniske emotionelle tilstand af skam, frygt eller vrede, der er akkumuleret over tid. TH “slukker” netværk af minder forbundet med den samme følelse.

2. Skab forstærkning og kontrol:

  • Outcome Havening (OH-Past) giver barnet mulighed for at omskrive hukommelsen, så det kan opleve en følelse af magt eller kontrol og at kunne undslippe den traumatiske situation. Dette er særligt kraftfuldt, da det modvirker følelsen af ikke at kunne undslippe.
  • Role Havening (RH-Past) kan give barnet en stemme, som det ikke havde under mobningen. Her kan barnet mentalt skabe en ny, kraftfuld dialog med den involverede person, hvilket giver afklaring og ro.
  • Affirmational Havening (AH) og Hopeful Havening (HH) styrker positive egenskaber og troen på en bedre fremtid. Dette er essentielt for at genopbygge modstandskraft og ændre det indre Landskab i hjernen.

For at genskabe trygheden er det afgørende, at barnet inddrages i løsningen. Følelsen af kontrol er vigtigt for at overkomme traumatisering. Dette kan gøres ved at lade barnet bestemme tempoet for tilbagevenden, og ved at bruge Selv-Havening til at skabe ro i pressede situationer.

Et nyt kapitel uden skolevægring

Mobning efterlader dybe ar, men Havening Techniques® tilbyder værktøjer til at opløse den emotionelle smerte på et neurobiologisk niveau. Ved at arbejde målrettet med opløsning af traumet og forøgelse af modstandskraft, kan dit barn genopbygge sin indre styrke og tro på, at skolen er et sikkert sted at være.

Er du klar til at hjælpe dit barn med at finde ro og tryghed?

Kontakt mig nu for at aftale et tidspunkt for en afklarende samtale om, hvordan Havening kan skabe den nødvendige forandring, så dit barn kan vende tilbage til skolen uden frygt og skolevægring.


Vedrørende skolevægring se også:

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/skolevaegring-naar-separationsangst-oedelaegger-jeres-morgenrutine/

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/saadan-bryder-du-moenstret-af-skolevaegring-med-havening/

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/boern-angst-skolevaegring-og-samfundets-pris/

www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/stop-morgenens-angst-og-skolevaegring-med-havening/

https://www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/fra-frygt-for-bedoemmelse-til-social-robusthed-oploesning-af-skolevaegring/

https://www.ikkemereangst.dk/artikler/havening/hvordan-havening-kan-oploese-skolevaegring-efter-nederlag-og-pres/


Havening, skolevægring, mobning, traume, tryghed